چگونه یک بالابر خانگی زیبا داشته باشیم؟

طراحی داخلی فضایی که در آن زندگی می¬کنیم بر روحیه ما تاثیر شگرفی خواهد گذاشت. به همین دلیل توجه به تمام نکات کوچک و بزرگ و انتخاب و طراحی درست المان¬های داخلی، بسیار با اهمیت است. یکی از بزرگترین المان¬های موجود در منزل، بالابر خانگی است. در این مقاله سعی می کنیم نکات اولیه ای که در طراحی هماهنگ یک آسانسور خانگی و یا بالابر خانگی با منزل شما با اهمیت است را مرور کنیم.

طراحی داخلی فضایی که در آن زندگی می­کنیم بر روحیه ما تاثیر شگرفی خواهد گذاشت. به همین دلیل توجه به تمام نکات کوچک و بزرگ و انتخاب و طراحی درست المان­های داخلی، بسیار با اهمیت است. یکی از بزرگترین المان­های موجود در منزل، آسانسور خانگی است.

در این مقاله سعی می کنیم نکات اولیه ای که در طراحی هماهنگ یک بالابر خانگی با منزل شما با اهمیت است را مرور کنیم.

کارایی مورد انتظار را بررسی کنید

اولین مساله این است که آسانسور خود را می خواهید در چه فضایی از منزل خود قرار بدهید؟ کارایی این فضا چگونه است؟  باید بدانید با استفاده از عواملی مانند رنگ آسانسور، نورپردازی آن، استفاده شیشه و یا کامپوزیت، ورق رنگ شده یا هر چیز دیگر در دیواره ای آن چه نمایی برای محیط ارائه می دهید.

کارایی هر محیط می تواند بر طراحی صنعتی هوم لیفت و یا بالابر خانگی شما نیز تاثیر داشته باشد. زمانی که قرار است برای محیطی مانند محیط های اداری بالابر خانگی طراحی کنید، باید به سلیقه‌ی افراد زیادی توجه کنید. همچنین باید فضا را طوری طراحی و اجرا کنید که آسانسور، فضای خصوصی افراد را نقض نکند.

و یا وقتی بالابر خانگی شما در ویلای بوم گردی قرار می گیرد، مدرن بودن آسانسور شما با محیط در تناقض است. باید هماهنگ با فضای ویلای بوم گردی آسانسور خود را طراحی کنید. همچنین طراحی صنعتی بالابر خانگی برای یک کافه رمانیک که محل قرار های عاشقانه است و اکثرا جوان ها کاربر آن هستند باید با نورپردازی متناسب با کافه انجام گیرد.

کاربران بالابر خانگی را در نظر بگیرید

آسانسوری که در یک خانه پر جمعیت قرار داده می شود با آسانسوری که برای جابجایی یک فرد ویلچری مشخص یا در منزل فردی مجرد اجرا می شود، یکسان نیست. چرا که نیازهای یک خانواده پر جمعیت با احتیاجات یک فرد مجرد یا دانشجو، یکسان نیست.

وجود کودکان و افراد سالمند در خانه نیز نوع خاصی از طراحی ظاهری آسانسور و البته نکات ایمنی خاص خود را می طلبد. پس برای طراحی صنعتی بالابر خانگی، حتما باید کاربرانی که از آن استفاده می کنند در نظر گرفته شوند.

حس آسایش و امنیت مهم تر از زیبایی است

در نظر گرفتن راحتی و آسایش کاربران آسانسور از زیبایی آن بیشتر حائز اهمیت است. آسانسور زیبایی که حس آسایش و امنیت را به افراد منتقل نکند، بعد از مدتی به یک کمد تبدیل می شود. طراحی آسانسور باید علاوه بر زیبایی به حس آسایش و امنیت کاربران خود اهمیت دهد.

مثلا هر چند ممکن است پلتفرمی که کف آن شیشه باشد، زیباتر به نظر برسد، ولی ممکن است بعضی از کاربران در این پلتفرم حس ناامنی کنند. یا وجود نیم کابین اگر چه نسبت به پلتفرم ممکن است از زیبایی کمتری برخوردار باشد، ولی حس امنیت بیشتری به کاربران بدهد.

به ویژگی های محیط توجه کنید

ویژگی های معماری موجود در یک فضا، یکی از چیزهایی است که می تواند بر طراحی صنعتی آسانسور تاثیر داشته باشد. فرض کنید هوم لیفت و یا بالابر خانگی خود را در نمای بیرونی یک ویلا قرار می دهید. جهت تابش آفتاب، بارش باران و یا وزش باد، قرار گیری آسانسور نسبت به خیابان و یا کوچه از مسائلی است که می تواند بر طراحی صنعتی آُسانسور اثر بگذارد.

قبل از این که بخواهید طرح و رنگ آسانسور خانگی خود را انتخاب کنید، زمانی را برای ارزیابی آن محیط اختصاص دهید و ویژگی های بارز آن را بررسی کنید. ببینید چند اتاق دارد، کارفرما به چه چیزهایی احتیاج دارد، کاربری های مختلف آن چگونه است و چطور می توان از این محیط، یک فضای عالی ساخت. به جهت باز شوهای درب آسانسور خانگی و نسبت آن با بقیه اجزا خانه توجه داشته باشید.

نقشه ساختمان را بررسی کنید

قبل از شروع طراحی آسانسور، باید نقشه‌ی مربوط به ساختمان را بررسی کنید. نقشه به شما کمک می کند درک بهتری از اندازه ها، محیط های مختلف و به طور کلی ماهیت ساختمان داشته باشید. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات برای داشتن یک طراحی مطلوب برای اسانسور داخلی است. داشتن یک نقشه می تواند به شما فضاهای مختلف را با اندازه های دقیق نشان دهد تا تصمیم گیری برای انتخاب ابعاد و جزییات آسانسور را ساده تر کند.

نورپردازی

نوپردازی به اندازه‌ی دیگر المان های مهم در طراحی صنعتی بالابر خانگی اهمیت دارد. شما به وسیله‌ی یک نورپردازی عالی می توانید علاوه بر هماهنگی مناسب با محیط حس بهتری به کاربران منتقل کند. حس امنیت، آرامش و هم چنین زیبایی. در مقابل نورپردازی نادرست می تواند حس ناامنی و تشویش ایجاد کند.

به سطوح توجه کنید

سطوح اصلی یک آسانسور خانگی شامل سقف، دیواره ها و کف کابین یا پلتفرم است. سطوح کوچک تری نیز در یک آسانسور خانگی وجود دارد که هر یک از اهمیت خاصی برخوردارند. رنگ ها، طرح ها، الگوها و بافت ها در بزرگ یا کوچک جلوه دادن پلتفرم موثر هستند. سعی کنید برای بزرگ تر و بازتر جلوه دادن فضای داخلی آسانسور خود، از اجزای ساده استفاده کنید تا آسانسور شما بازتر دیده شود. استفاده از رنگ های روشن نیز می توانند تاثیر مشابهی داشته باشند.

همچنین شدت روشنایی و یکنواختی آن در کل آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است. در عین اینکه نورپردازی باید تا حدودی غیر یکنواخت باشد تا باعث خستگی چشم کاربر نشود ولی از تغییرات شدید نور و روشنایی در سطوح مجاور پرهیز کنید.

همچنین دقت کنید که شدت نورپردازی در طول زمان حفظ شود و عواملی مانند کاهش بازدهی لامپ و یا وجود گرد و خاک بر روی سطح آن، نورپردازی شما را تغییر ندهد.  

نقش رنگ در زیبایی آسانسور را جدی بگیرید

یکی از مهم ترین عوامل در تعیین زیبایی آسانسور خانگی، رنگ آن می باشد و زمانی که هر یک از ما وارد فضایی می شویم، اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب می کند و ناخودآگاه ما را درگیر خود می کند، رنگ و تم های به کار رفته در محیط است. رنگ ها می توانند انرژی ما را تعیین کنند و به اندازه‌ی نورپردازی اهمیت دارند.

رنگ های مختلف می توانند تاثیرات مختلفی بر روحیه و احساس ما داشته باشند. مانند احساس خوشحالی، آرامش، صمیمیت، راحتی و غیره. این بستگی به شخصیت و روحیات ما دارد که چگونه به هر رنگ واکنش نشان دهیم. همچنین ژنتیک نیز می تواند بر حس ما نسبت به یک رنگ موثر باشد. اما به طور کلی می توان گفت، دو نوع رنگ گرم و سرد وجود دارد. رنگ های سرد رنگ هایی هستند که احساس آرامش، سکوت و امنیت را ایجاد می کنند. رنگ هایی مانند آبی، بنفش و سبز، رنگ هایی با رنگ سرد محسوب می شوند. رنگ های گرم احساس انرژی ما را تحریک می کنند و باعث افزایش آدرنالین می شوند. قرمز و نارنجی رنگ های گرم هستند.

همچنین رنگ های روشن می توانند فضا را روشن و بزرگ جلوه دهند. در مقابل، رنگ های تیره شیک، سنگین و گرم هستند.

مساله بعدی و مهم ایجاد هماهنگی و هارمونی بین رنگ استفاده شده در آسانسور با فضای داخلی ساختمان است. هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است.

و از همه مهم تر، در صورت امکان با یک طراح داخلی و یا طراح صنعتی مشورت کنید.

در مقاله ی که در لینک امکانات طراحی وجود دارد، شما می توانید، گزینه هایی که شرکت پله نورد امن ایرانیان برای طراحی بهتر آسانسور خانگی شما در اختیارتان قرار می دهد، آشنا شوید.

جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


1 سال پیش
آسانسور خانگی بالابر خانگی قیمت بالابر خانگی هوم لیفت بالابر شیشه