بهترین بالابر خانگی کدام است

اغلب مردم هنگامی که سوار آسانسور می‌شوند متوجه تفاوت آنها نمی‌شوند، با این حال انواع مختلفی از آسانسورها برای پاسخگویی به نیازها و ساختمان های مختلف طراحی شده اند. سه نوع آسانسور رایج، آسانسورهای کششی، هیدرولیک و پیچی هستند. اینجا در مورد تفاوت های آنها و همچنین مزایا و معایب آنها می‌خوانید تا به شما در تصمیم گیری هنگام انتخاب آسانسور و یا بالابر خانگی کمک کند.

مقایسه آسانسورهای کششی، هیدرولیک و پیچی: معایب و مزایا آنها چیست؟

اغلب مردم هنگامی که سوار آسانسور می‌شوند متوجه تفاوت آنها نمی‌شوند، با این حال انواع مختلفی از آسانسورها برای پاسخگویی به نیازها و ساختمان های مختلف طراحی شده اند.

سه نوع آسانسور رایج، آسانسورهای کششی، هیدرولیک و پیچی هستند.

اینجا در مورد تفاوت های آنها و همچنین مزایا و معایب آنها می‌خوانید تا به شما در تصمیم گیری هنگام انتخاب آسانسور کمک کند.

تفاوت آنها چیست؟

آسانسورهای کششی و هیدرولیک ممکن است به ظاهر شبیه به هم به نظر برسند اما آناتومی بسیار متفاوتی دارند.

آسانسورهای کششی دارای طناب های فولادی(سیم بکسل)، قرقره و یک وزنه تعادل برای متعادل کردن بار است و از سیستم قرقره برای بالا و پایین بردن کابین استفاده می‌کند. آسانسورهای هیدرولیک دارای یک جک، مخزن روغن، پمپ، موتور و شیر برای تغذیه الکتریکی روغن تحت فشار به سیستم بالابر است تا باعث حرکت بالا و پایین کابین شود.

از سوی دیگر، آسانسورهای پیچی، کاملاً متمایز از آسانسورهای کششی یا هیدرولیک به‌نظر می‌رسند و شما می‌توانید در یک نگاه متوجه تفاوت آنها شوید. این سیستم از یک سیستم پیچ و مهره‌ای تشکیل شده است که شامل یک موتور، پیچ، مهره متحرک بزرگ و منبع برق برای بالا و پایین بردن کابین آسانسور می‌باشد.

آسانسورهای هیدرولیک و کششی را می توان در خانه های ویلایی نیز استفاده کرد، اما بیشتر در فضاهای عمومی مانند ساختمان‌های اداری مرتفع و مراکز خرید استفاده می شوند. آسانسورهای پیچی گزینه مطلوب اکثر ساختمانهای شخصی است.

تفاوت در فضای اشغال شده

در آسانسورهای کششی شما نیاز به یک چاله آسانسور دارید. چاله آسانسور یک چهار دیواری بتنی و یا سیمانی است که کابین آسانسور درون آن بالا و پایین می شود و همه ی تجهیزات در آن قرار می گیرند.

علاوه بر این برای قرار گیری موتور و گیربکس و بعضی از تجهیزات دیگر، در بالای آسانسور نیاز به اتاقک آسانسور خواهید داشت. در اکثر آسانسور های کششی تابلو برق نیز در اتاق آسانسور قرار می گیرد. در آپارتمان ها در خرگاهی اتاقک آسانسور تعبیه می شود. همچنین برای قرار گیری یک سری از تجهیزات ایمنی و رعایت موارد استاندارد نیاز به چاهک 1.5 متری در پایین آسانسور خواهید بود.

علاوه بر ریل و کابین، برای ایجاد تعادل و کاهش توان مصرفی در آسانسور های کششی شما وزنه تعادل و کادر وزنه و ریل مربوط به آن را خواهید داشت که فضای غیر قابل استفاده را افزایش می دهد.

در آسانسورهای هیدرولیک جک از کنار دیگر نیازی به اتاقک نخواهید داشت ولی نیاز به چاهک 70 سانتی متری و فضایی برای قرار گیری مخزن روغن در بیرون از آسانسور دارید. همچنین اگر از مدل جک از زیر استفاده کنید، نیاز به چاهکی به اندازه جابجایی کابین دارید.

در آسانسورهای پیچی به علت قرار گیری موتور بر روی کابین، نه نیازی به اتاقک دارید و نه چاهک و همچنین کادر وزنه و یا مخزن روغن اضافه نیز ندارید. حتی در بعضی از مدل های این آسانسورها تابلو برق نیز درون خود آسانسور تعبیه شده است.

همچنین همانطوری که در تصویر بالا می بینید تقریبا از 70 درصد فضای اشغالی استفاده مفید خواهد شد. که در کششی حدود 40 درصد است. 

پس تا همین جای کار معلوم شد که اگر صاحب یه واحد دوبلکس و یا تریبلکس در یکی از طبقات یک برج هستید، هرگز نمی توانید برای درون واحد خودتان آسانسور کششی نصب کنید. و نصب آسانسور پیچی هم از جهت فضای اشغالی و هم از نظر تخریب، گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

مصرف برق

آسانسورهای پیچی با توجه به مکانیزمی که استفاده می کنند برق بسیار کمتری نسبت به مدل های دیگر مصرف می کنند. در شکل زیر توان مورد نیاز برای یک آسانسور کششی معمولی با یک آسانسور پیچی مقایسه شده است.

تعمیرات و نگهداری

همه نوع مدل آسانسورها نیاز به نگهداری و تعمیرات مداوم خواهند داشت ولی با توجه به مکانیزم های استفاده شده در مدل های مختلف این تعمیرات متفاوت است. آسانسور کششی نیاز به نگهداری ماهانه دارد و هر چند سال یک بار باید یک سری از قطعات مثل سیم بکسل و پولی عوض شود. 

آسانسور هیدرولیک با بهترین استاندارد ها هم نشتی خواهد داشت و به مرور زمان این نشتی بیشتر خواهد شد. به خاطر همین هم نیاز به نگهداری دایمی و اضافه کردن روغن خواهند داشت. اگر بد شانس باشید، نشت روغن ماکرو می تواند اتفاق بیافتد که این در آسانسور خانگی می تواند فاجعه آفرین باشد. جوری که مجبور باشید برای جمع آوری روغن در محیط داخلی منزلتان و از بین بردن اثرات آن، خانه ای خود را بازسازی کنید.

مکانیزم پیچ و مهره ی آسانسور پیچی نیاز به نگهداری بسیار کمتری نسبت به دو مدل بالا دارد. از نظر استاندارد بازدید مورد نیاز این نوع آسانسورها هر شش ماه یک بار خواهد بود.

هزینه تمام شده

آسانسور پیچی نسبت به بقیه مدل های آسانسور گران تر است ولی اگر هزینه های جانبی دیگر آسانسورها مثل هزینه های عمرانی و تخریب، فضای اشغالی، تعمیرات و نگهداری و مصرف برق را مقایسه کنید، آسانسور پیچی هزینه تمام شده کمتری نسبت به بقیه آسانسورها خواهد داشت.

با همه ی این تفاسیر بالا با جرات می توان گفت بهترین آسانسور خانگی، آسانسورهای پیچی هستند که علاوه بر زیبایی می توانید از کارکرد بلند مدت آن مطمئن باشید.

برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را برای انتخاب آسانسور خانگی خود بگیرید، توصیه میکنم با کلیک بر روی لینک حتما فیلم 14 دقیقه ای مربوطه را با دقت مشاهده کنید.

 

حالا که درک بهتری از عملکرد هر آسانسور پیدا کردید، زمان تصمیم گیری رسیده است. هنگامی که در حال تصمیم گیری هستید، مشاوره شرکت پله‌  نورد را نیز در نظر داشته باشید. 

همین امروز با ما تماس بگیرید.


2 سال پیش
بهترین آسانسور خانگی تفاوت آسانسور پیچی و هیدورلیک آسانسور پنوماتیک آسانسور خانگی آسانسور دوبلکس آسانسور شیشه ای بالابر خانگی بالابر شیشه ای قیمت بالابر خانگی
1