کدام آسانسور برای خانه ای شما مناسب است؟

هر خانه با شرایط خاص خود، محدودیت هایی در اجرای آسانسور ایجاد می کند که باعث می شود، انتخاب های ما برای نصب و اجرای آسانسور خانگی محدود شود. در این مقاله توضیح داده شده است که برای انتخاب بهترین آسانسور خانگی چگونه باید شرایط خانه خود را بررسی و نهایتا بهترین آسانسور خانگی متناسب با منزل خود را انتخاب کنید.

برای انتخاب یک آسانسور خانگی باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟

طراحی داخلی فضایی که در آن زندگی می­ کنیم از جهت تاثیری که بر روحیه ما دارد، بسیار با اهمیت است. به همین دلیل توجه به تمام نکات کوچک و بزرگ در طراحی داخلی و انتخاب المان­ های درست، مهم می ­شود. یکی از بزرگترین المان ­های موجود در منازل دوبلکس و تریبلکس آسانسور خانگی است که انتخاب درست آن در زیبایی یک خانه بسیار اثرگذار است. برعکس آن نیز می­تواند انتخاب ناصحیح  آسانسور خانگی و ناهماهنگ با منزل شما، تمام زحمت ­های شما برای زیبایی منزلتان را از بین ببرد.

علاوه بر این، صحبت از انتخاب درست آسانسور یعنی بهینه خرج کردن مقدار قابل توجهی از سرمایه­ تان برای رسیدن به بهترین کارایی که مورد نیاز شماست. و مهم­تر از همه، آسانسور یک تجهیزی است که مستقیما با ایمنی و جان افراد سروکار دارد.

ضمنا هر خانه با شرایط خاص خود، محدودیت ­هایی در اجرای آسانسور ایجاد می ­کند که باعث می­ شود، انتخاب­های ما برای نصب و اجرای آسانسور خانگی محدود شود. در این مقاله توضیح داده شده است که برای انتخاب بهترین آسانسور خانگی چگونه باید شرایط خانه خود را بررسی و نهایتا انتخاب کنید.

اولین کار و لازم ترین کار برای یک انتخاب درست این است که شرایط خانه خود و کارایی مورد نیاز خود به آسانسور را دقیقا مشخص کنید. با دقیق کردن این موضوع تقریبا 90 درصد راه را پیموده ­اید. بعد از آن با آشنایی اولیه با انواع تکنولوژی­های مختلف آسانسور خانگی به راحتی می­ توانید بهترین آسانسور خانگی مناسب خانه خود را انتخاب کنید.

آسانسور کششی، آسانسور هیدرولیک، آسانسور پیچی، آسانسور پنوماتیکی و بالابر های وینچی انواع مختلف آسانسورهای خانگی هستند که با یک جستجوی مختصر در گوگل و یا کلیک بر روی لینک می­توانید یک کلیپ 14 دقیقه ­ای ببینید که تفاوت های مختلف این تکنولوژی ­ها را توضیح داده است.

اجرایی فکر کنید

زمانی که می­ خواهید در مورد آسانسور خانگی خود تصمیم بگیرید، باید ذهن خود را از ایده­ های تخیلی و انجام ­نشدنی خالی کنید.

برای انتخاب بهترین آسانسور خانگی، لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات موجود، تصمیم بگیرید. ساختن خانه ­ای در ذهن ممکن است آسان باشد اما در عمل سخت و دشوار است. ما در ابتدا باید بدانیم که فضای موجود چه امکاناتی دارد، اندازه‌ی آن چقدر است، از نظر سازه­ ای و از نظر ظاهری چه ویژگی ­هایی دارد، نسبت آن با بقیه فضای داخلی خانه چگونه است، از چه سبکی برای دکوراسیون کل خانه استفاده شده است و از این دست سوال ها. در ادامه به اقتضائات هر خانه که می تواند، در انتخاب آسانسور مهم باشد اشاره می کنیم.

در چه شرایطی از بازسازی هستید؟

اولین سوال این است که در چه شرایطی از ساخت­ و ساز و یا بازسازی هستیم؟ آیا در ابتدای مسیر ساخت­ و ساز قرار داریم و می­ خواهیم در نقشه ساختمان، آسانسور را جانمایی کنیم یا اینکه می­ خواهیم بازسازی اساسی انجام دهیم و یا برعکس این دو، برای خانه­ ای که هم ­اکنون در آن زندگی می ­کنیم، می ­خواهیم در کمترین زمان و با کمترین تخریب یک آسانسور نصب کنیم و اساسا امکان تخریب ساختمان را نداریم.

آسانسورها از نظر کار عمرانی مورد نیاز متفاوت هستند. به همین دلیل مهم است که بررسی کنید که آیا شرایط عمرانی مورد نیاز را می­ توانید فراهم کنید یا نه.

استفاده شما  از آسانسور چگونه است؟

آیا آسانسور را برای یک ویلای تفریحی می ­خواهید و یا یک محیط اداری، و یا یک نمایشگاه اتومبیل. ظرفیت آسانسور باید چقدر باشد؟ آیا یک آسانسور خانگی کم جا و یک نفره می­ تواند خواسته شما را برآورده ­کند و یا حداقل باید سه نفر یا حتی بیشتر ظرفیت داشته باشد.

آیا فقط برای جابجایی افراد استفاده می ­شود و یا برای جابجایی بار و یا حتی برانکارد و تخت بیمارستانی استفاده خواهد شد؟ وزن قابل تحمل برای ما مهم است؟ چه وزنی را باید تحمل کند؟

کسانی که از آسانسور استفاده می ­کنند آیا ویژگی خاصی دارند؟ مثلا آیا آسانسور باید برای حمل ویلچر مناسب باشد یا نیاز ضروری به این کار نداریم؟ آیا در بین کسانی که استفاده می ­کنند کودکان بازیگوش و یا افراد سالمند با بیماری فراموشی هم وجود دارند؟ یا اینکه آسانسور برای یک محیط اداری است که یک مسئول به طور دائم در آن قرار دارد.

تعداد دفعات استفاده روزانه از این آسانسور چقدر است؟ آیا برای یک محیط اداری یا فروشگاهی پر رفت و آمد ساخته می­ شود و یا برای یک آپارتمان دوبلکس؟

چقدر فضا می توانید به آسانسور اختصاص دهید؟

چقدر از منزل مسکونی یا فروشگاه مبلمان و یا محیط اداری خود را می ­خواهید به آسانسور اختصاص دهید؟ جواب این سوال علاوه بر پلن ساختمان شما، به نوع کاربردی که از آسانسور انتظار دارید وابسته خواهد بود.

فضایی که توسط آسانسور اشغال می­ شود مهم است، ولی بعضی وقت ­ها اهمیت آن چندین برابر می­ شود. تصور کنید در یک برج در منطقه خوب تهران زندگی می کنید و می ­خواهید برای واحد دوبلکس خود یک آسانسور تعبیه کنید. قیمت منزل شما چیزی حدود متری 150 میلیون تومان است و اگر نیم متر بتوانید در ابعاد آسانسور صرفه جویی کنید، علاوه بر این که فضای کمتری را از سالن و اتاق ها اشغال کردید، برای دو طبقه، یک متر برای دو طبقه، یعنی 150 میلیون تومان صرفه جویی خواهید کرد. و یا اینکه می­ خواهید در گوشه سالن چهل متری خود، یک آسانسور تعبیه کنید. حتما برای شما مهم خواهد بود که ابعاد آسانسور تا جای ممکن کوچک و جمع جور باشد.

آیا امکان ایجاد چاهک و یا اتاقک را دارید؟

چاهک، فضایی است که در زیر پایین­ ترین ایستگاه آسانسور ایجاد می ­شود. اتاقک هم در بالای آسانسور برای قرار دادن تجهیزات ایجاد می ­شود. به عنوان مثال در یک خانه دوبلکس آپارتمانی در طبقه 10 یک برج، نه امکان ایجاد چاهک داریم و نه امکان ایجاد اتاقک در بالای آسانسور.

پس حتما باید بررسی کنید که آیا امکان ایجاد چاهک در زیر آسانسور و یا اتاقک در بالای آسانسور داریم؟ اگر جواب مثبت است، چند سانتی متر امکان ایجاد چاهک و اتاقک داریم؟

بررسی محیط اطراف آسانسور

آیا آسانسور را می خواهید در داخل ساختمان نصب کتید و یا بیرون از آن؟ هماهنگی آسانسور با محیط اطرف آن بسیار حائز اهمیت است. مخصوصا اگر در محیط داخلی نصب گردد، تناسب آسانسور با محیط اطراف آن مهم­تر خواهد بود.

اگر آسانسورتان در محیط داخلی اجرا خواهد شد، باید بررسی کنید طراحی داخلی شما چه ویژگی­ هایی دارد و در چه سبکی است؟ رنگ­ های به کار رفته در دکوراسیون شما چیست؟ نمای آسانسور در کجای این دکوراسیون قراردارد؟ آیا وسط سالن شما قرار خواهد گرفت و یا در گوشه ای یکی از خواب ­ها؟

و اگر در خارج از خانه اجرا خواهد شد، چه ارتباطی با نمای بیرونی ساختمان شما پیدا خواهد کرد؟ آیا نمای ساختمان شما را تکمیل خواهد کرد و یا به عنوان یک چیز اضافه، ساختمان شما را از نما می­اندازد؟

 بررسی جوانب دیگر شرایط نصب

شاید بتوان به سوال­ های بالا، سوالات دیگری هم اضافه کرد، ولی مطمئن باشید با جواب دادن به سوال­ های بالا، 90 درصد کار را انجام دادید. در این بخش برخی از سوالات دیگر هم که در تصمیم شما برای انتخاب آسانسور دخیل خواهد بود، بیان می ­شود.

ویلای شما در چه منطقه ­ای قرار دارد؟ حداقل دمای محیط چند درجه می ­شود؟ آیا منزل شما در شمال کشور است که رطوبت بالایی دارد و یا در یک محیط خشک کویری آسانسور نصب خواهد شد؟

اگر در محیط بیرون از ساختمان نصب می شود، حداکثر سرعت باد در آن منطقه چقدر است؟

سازه ساختمان شما در محل نصب آسانسور چقدر می­ تواند وزن تحمل کند؟ آیا امکان بولت به زمین یا دیواره­ ها وجود دارد؟ سازه ساختمان شما بتنی است و یا آهنی؟

در ادامه به طور بسیار خلاصه شما را برای انتخاب بهترین آسانسور خانگی متناسب با شرایط منزل یا محیط ­تان راهنمایی خواهیم کرد.

آسانسور کششی:

اگر چاهک یا اتاقک نمی توانید ایجاد کنید، امکان نصب آسانسور کششی را ندارید. علاوه بر این آسانسور کششی نیاز به چاله بتنی دارد، یعنی کابین در یک تونل بتنی بالا و پایین می ­شود. در نتیجه هزینه عمرانی بالایی خواهد داشت. از این جهت گزینه مناسبی برای ساختمان ­های در حال ساخت است.

اگر ساختمان دو بلکس یا تریبلکس دارید، آسانسور کششی مناسب نخواهد بود. این آسانسورها برای ارتفاع 10 متر جابجایی به صرفه خواهد بود.

در آسانسور کششی حدود 40 درصد فضای اشغال شده به طور مفید استفاده می شود. از این جهت فضای زیادی را اشغال می­ کند. اگر کمبود جا دارید یا می­ خواهید فضای کمی را به آسانسور اختصاص دهید، این آسانسور برای شما مناسب نخواهد بود.

اما اگر یک ساختمان سه طبقه یا بلندتر دارید که ابتدای شروع ساخت آن هستید و یا می خواهید ساختمان خود را بازسازی اساسی کنید، آسانسور کششی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

آسانسور هیدرولیک

تقریبا در تمام شرایط امکان اجرا دارد. ولی اگر در جای مرطوب و یا سردسیر هستید، باید در اجرای آسانسور هیدرولیک با احتیاط عمل کنید.

مساله بعدی وجود روغن است. وجود یک تانک 100 لیتری در خانه شخصی چیزی است که من به شخصه به هیچ وجه زیر بار آن نخواهم رفت. چرا که وجود روغن به هر نحو یعنی امکان نشت روغن و نشت روغن در محیط داخلی خانه، یک ایراد نیست، بلکه می­تواند تبدیل به یک فاجعه شود.

آسانسور پیچی

اگر می خواهید برای منزل خود، در کم ترین زمان و بدون تخریب یک  آسانسور اجرا کنید، آسانسور پیچی بهترین آسانسور خانگی برای شما خواهد بود. شاید هم تنها ترین انتخاب.

زمانی که امکان اجرای چاهک و اتاقک ندارید، می خواهید کمترین فضای ممکن را اشغال کنید، آسانسور را درون ویلا یا خانه خود می­خواهید نصب کنید و اصرار دارید با دکوراسیون داخلی شما هماهنگ شود و ثانیا نمی­خواهید هر ماه کسی برای بازدید و نگهداری آسانسور وارد منزلتان شود، آسانسور مطمئن و ایمن برای شما آسانسور پیچی خواهد بود. اما اگر بیش از سه ایستگاه دارید، سرعت پایین این آسانسور ممکن است شما را آزار دهد.

ضمنا قیمت اولیه این آسانسور بالاتر از انواع دیگر به نظر می­رسد ولی اگر به این نکته توجه کنید که هیچ گونه هزینه ثانویه ندارد و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینی دارد، این هزینه معقول خواهد بود.

نصب سریع، بدون تخریب، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، ایمنی بالا و هم چنین امکان هماهنگی با طراحی داخلی منزل شما، مواردی است که در بعضی از شرایط، حتما بهترین انتخاب برای آسانسور خانگی، آسانسور پیچی است.

اما سرعت کم این آسانسورها و قیمت اولیه بالای آن از نکاتی است که اگر چه منفی به نظر می ­رسند ولی اگر به هزینه های جانبی بقیه آسانسورها توجه کنید، قیمت این آسانسور هم بسیار بالا نخواهد بود.

آسانسور پنوماتیک و بالابر وینچی

آسانسور پنوماتیک اگر چه ظاهر زیبایی دارند ولی صدای وحشتناک آن­ها و برخی موارد دیگر باعث می­ شوند که این آسانسور را به هیچ وجه پیشنهاد ندهم. بالابرهای وینچی یا زنجیری یا بقیه مدل هایی که معمولا تولیدی نیستند، از ایمنی لازم برخوردار نبوده و باز هم توصیه می­کنم که سراغ این آسانسورها نروید.

امیدوارم با خواندن این مقاله و بررسی دقیق شرایط منزل خودتان بتوانید بهترین آسانسور را برای خود انتخاب کنید. تماشای ویدیو موجود در اینجا نیز می‌تواند به شما کمک کند.


1 سال پیش
بهترین آسانسور خانگی آسانسور پیچی بالابر خانگی آسانسور شیشه ای آسانسور لوکس هوم لیفت قیمت بالابر خانگی آسانسور خانگی